İLKÖĞRETİM 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİ SAYILAR KONUSUNA İLİŞKİN TUTUM VE DÜŞÜNCELERİ
Ali CEYLAN*Selim AKDEMİRCİ*Caner UĞURLU*Mustafa KILIÇ*Yakup ALTINTAŞ
ÖZET: Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin öğretimde matematik dersine
karşı tutum ve sahip oldukları fikirleri belirlemektir. Çalışma 2012-2013 öğretim yılı güz döneminde Borsa İlköğretim Okulu na devam eden 20 7. sınıf öğrencisi üzerinde
yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, 5 faktörden ve 12 maddeden
oluşan “Matematik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin öğretimde teknoloji kullanımı hakkındaki fikirlerinin
tespiti için, seçilen 5 öğrenci ile yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.Teknoloji tutum ölçeğinin ön test ve son test ortalamaları karşılaştırıldığında, istatistiksel olarak son test lehine
anlamlı bir fark bulunmuştur . Öğrencilerin Matematik dersinin zorluğuyla olan etkileşimlerinin , öğrencilerin
tutumlarını, olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir ve yapılan görüşmeler sonucunda öğrencilerin matematik dersi hakkındaki olumsuz fikirleri olduğu belirlenmiştir.
Anahtar sözcükler: Hayatımızda matematiğin yeri , Matematik ve teknolojinin etkileşimi ,Matematiğin diğer derslerle uyumu
1. GİRİŞ
Bilim ve teknolojinin hızla geliştiği günümüzde bilginin, artık geleneksel öğretim yöntemleri ile
aktarılması ve ezberlenmesi söz konusu değildir. Günümüzde matematik dersinin öğrenciler tarafından sevilmemesi , bu dersin işleniş biçimi ve ileri odaklı planlamaların sürekli aksamasına yol açmaktadır .
Matematik dersinin sevdirilebilmesi için öğrencilere uygun ortam ve çalışma
olanağı sağlanmalıdır.Bu konuda müfredat programlarının değiştirilip;
ezbere dayalı bilgi ile yüklenmiş bireyler yetiştirmek yerine, özgür, yaratıcı ve bilimsel düşünen,
olayları sorgulayan, sorunların farkına vararak çözüm üretebilen, karar verme yetisine sahip, bilgi
üreten ve öz güveni yüksek bireyler yetiştirilmesi gerekmektedir. Buna göre, öğrenci merkezli eğitim
tercih edilerek öğrencilere özgür bir eğitim ortamı hazırlanmalıdır. Günümüzde, bütün dünyada
iletişim teknolojisinin ilerlemesine paralel olarak, eğitim bilimlerinde de yeni arayışlar içine
girilmiştir. Öğrencilerin Matematiğe yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla, çeşitli
çalışmalar yapılarak, verilen bilgi ve yatırımların daha akılcı kullanılmasına ilişkin gerekli eğitim politika ve
stratejilerin oluşturulmasına önem verilmektedir. Bütün bu sonuçlar, öğrencilerin Matematik dersine yönelik tutumlarının
ve fikirlerinin bilinmesi gerektiğini göstermektedir. Bu nedenle, tutuma
yönelik çalışmaların yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Son yıllarda bu konuya önem verilerek, çok
çeşitli teknoloji odaklı Matematiği sevdirme çalışmaları yapılmaktadır.
Yapılmakta olan çalışmalar :
BÜLENT GÜNDAĞ MERT
MATEMATİĞİ SEVDİRMEK 2
Ağustos 22nd 2009 MATEMATİK
Pedagog Zeynep Aydoğmuş
Çocuklara Matematiği Sevdirme Yöntemleri
Matematik Sevdirme Teknikleri
ÇALIŞMANIN AMACI
Çalışma kapsamında, ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının ve sahip oldukları fikirlerin ortaya
çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda aşağıdaki araştırma sorularına yanıtlar aranmıştır:
1.
Öğrencilerin öğretimde teknoloji kullanımına ilişkin uygulamalar öncesi tutumları ile
uygulamalar sonrası tutumları arasında istatistiksel olarak bir farklılık var mıdır?
2.
Öğrencilerin öğretimde teknolojiyle matematik dersini sevmesine ilişkin düşünceleri nelerdir?
2. YÖNTEM
2.1. Örneklem
Araştırma, 2012-1013 Güz Döneminde, Borsa İlköğretim okulu 7. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci ile
yürütülmüştür.
2.2. Veri Toplama Araçları
Bu çalışmanın verileri iki aşamada toplanmıştır.
Birinci aşamada: öğretimde matematik dersine karşı öğrencilerin tutumlarının
değerlendirildiği “Matematiği Sevme Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek “matematik dersinin eğitim alanında
sevdirilme durumu ”, “teknolojik araçların matematik dersinde kullanılma durumu”, “matematik dersinin
gerçek yaşamına etkileri”, ni içeren 5 faktörden ve 12 maddeden oluşmuştur. Ölçekte 6 tane olumlu, 6 tane
de olumsuz madde bulunmaktadır.
Teknoloji Tutum Ölçeğinde yer alan her madde “kesinlikle katılıyorum” (5), “katılıyorum” (4),
“kararsızım” (3), “katılmıyorum” (2) ve “kesinlikle katılmıyorum” (1) şeklinde ifade edilen beşli
derecelendirme ile değerlendirilmiştir. Buna göre, elde edilen veriler olumlu maddelerin seçeneklerine
sırasıyla 5’den 1’e kadar bir değer verilerek, olumsuz maddelerin seçeneklerine ise sırasıyla 1’den 5’e
kadar bir değer verilerek kodlanmıştır. Elde edilen en yüksek toplam puan 71 en olumlu tutumların, en
düşük toplam puan 43 ise en olumsuz tutumların göstergesidir. “kararsızım” seçeneği işaretlenerek
elde edilebilecek en yüksek toplam puanda 57 yönü belli olmayan nötr durumların göstergesidir. Yani
58 puanın üzerindeki puanlar olumlu tutumlara, 56 puanın altındaki puanlar olumsuz tutumlara
yöneliktir.
İkinci aşamada ise; yarı yapılandırılmış görüşme protokolüne bağlı kalınarak 5 öğrenci ile
görüşme yapılmıştır.
Görüşme öncesinde araştırmacılar tarafından hazırlanan sorular aşağıda verilmiştir.
“Matematik denilince aklınıza gelen ilk şey nedir ?”
“Matematikte hangi konularda sorun yaşamaktasın ?”
“Şu ana kadar öğrenebildiğin matematik bilgilerini hangi alanlarda kullanabildin ?"
“hayatımızda matematiğin ne gibi faydaları bulunmaktadır ?"
“Matematik dersinde ne gibi teknolojik araç-gereçler kullanılmaktadır ?"
2.3. Araştırma Süreci
Araştırma, aynı grup için ön test - son test araştırma deseninde yürütülmüştür. Çalışma
başlangıcında, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine, teknoloji tutum ölçeği ön test olarak
uygulanmıştır. Öğrencilerden matematik dersini sevdirmek için proje çalışmaları yapmaları istenmiştir. Bu amaçla
çalışma grupları oluşturulmuştur. Proje hedef soruları öğretmen tarafından belirlenmiştir.
3. BULGULAR
Araştırma kapsamında uygulanan Teknoloji Tutum Ölçeği ön test son test sonuçları bağımlı
gruplar için değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarından elde edilen veriler Tablo-2’ de
verilmiştir.
4. SONUÇLAR
Bu araştırma sonucunda, ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin matematik dersine ait tutum ve düşünceleri tespit edilmiştir. Teknoloji tutum ölçeği ile
ilköğretim öğrencilerinin matematiğin gerçek hayatta kullanılması ve kullanılmamasına karşı
tutumları, eğitim yaşamına olan etkileri ile matematiğin teknolojiyle uyumlu olmasına sahip düşünceleri
üzerine olan fikirleri belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, teknoloji
destekli proje çalışmaları sonucunda öğrencilerin öğretimde teknolojik araç-gereçlerin kullanılmasına
yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.Matematiği sevdirme tutum ölçeğinin ön test ve son
test ortalamalarının karşılaştırmasında, istatistiksel olarak son test lehine anlamlı bir fark bulunmuştur .
Bu fark matematiği sevdirme destekli proje uygulamaları sonunda, öğrencilerin matematiğe
karşı olan tutumlarının olumlu yönde geliştiğini göstermektedir.
5. ÖNERİLER
Araştırmadan elde edilen sonuçlar ile bu konuda yapılan diğer araştırmaların sonuçlarına dayalı
olarak bazı öneriler geliştirilmiştir:
•
İlköğretim okullarında , matematik dersi için bölüm öğretmenlerinin ,
dersi sevdirme çalışmalarının başında teknolojinin oyunsal tarafını kullanmaları görülmektedir.
•
Matematik dersinin diğer bölümlerle olan bağlantılarının ortaya sunulması için ,
diğer alanların matematiksel yönü de ortaya sunularak , dersin öğretilme düzeyi arttırılmıştır.
EK-1: Teknoloji Tutum ölçeği
Teknoloji Tutum Ölçeği
Kesinlikle
Katılıyorum
Katılıyorum
Kararsızım
KatılmıyorumKesinlikle
katılmıyorum
0 yorum:
Yorum Gönder